Každý cizinec pobývající na území České republiky má ze zákona povinnost být pojištěn v rámci zdravotního pojištění (ať již komerčního či veřejného). Právě pro cizince s komerčním zdravotním pojištěním je určen tento článek, ve kterém přehledně vysvětlíme, jak postupovat v případě nutnosti návštěvy českého zdravotnického zařízení.

Musím k lékaři, co s tím?
Před návštěvou lékaře je zpočátku nutné si ověřit platnost a rozsah sjednaného zdravotního pojištění pro cizince. Akutní stavy jako je silná bolest, úrazy, zvýšená teplota apod., spadají do nutné a neodkladné zdravotní péče, jež je zahrnuta ve všech variantách komerčního zdravotního pojištění. Pokud se však jedná o preventivní prohlídky či pouhou neakutní konzultaci s lékařem, je taková péče zpravidla poskytována pouze v rámci komplexního zdravotního pojištění. Tento typ zdravotního pojištění zahrnuje jak základní akutní péči, tak i prevenci.
Využijte asistenční služby
Pokud si nejste jistí rozsahem pojistky, popřípadě platností svého zdravotního pojištění, kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Číslo na asistenční služby je vždy uvedeno na vaší kartičce pojištěnce, popřípadě jej lze vždy nalézt na webových stránkách dané pojišťovny u produktu „zdravotní pojištění pro cizince“. Asistenční služby jsou dostupné non-stop a operují i v několika světových jazycích, přičemž tam vám po nadiktování čísla pojistné smlouvy, popřípadě základních identifikačních údajů, ověří platnost a rozsah vaší pojistné smlouvy.
Seznam smluvních zdravotnických zařízení
Každá pojišťovna má vlastní seznam smluvních zdravotnických zařízení – lékařů a nemocnic, se kterými spolupracuje. Pokud se klient obrátí na toto smluvní zařízení, zdravotní péče, jež je zahrnuta v jeho pojištění, je mu poskytnuta zdarma po předložení kartičky pojištěnce. Pokud se však jedná o nesmluvní zdravotnické zařízení, klient bude muset uhradit veškeré náklady na místě ze svého. V tomto případě je nutné si veškerou dokumentaci od lékaře pečlivě uschovat (lékařskou zprávu, potvrzení o platbě, účtenky aj.) a poté ji v originále zaslat na příslušnou pojišťovnu k proplacení. K dokumentaci se vyplní dokument o nahlášení pojistné události, kde klient uvede název zdravotnického zařízení, důvod návštěvy, identifikaci pojistné smlouvy a bankovní údaje pro proplacení nákladů. Vyřizování pojistné události trvá zpravidla 2-3 měsíce v závislosti na pojišťovně, přičemž o stavu řízení pojistné události se lze vždy informovat na asistenční službě pojišťovny.
Pokud si klient rovněž není jistý, do jakého zdravotnického zařízení se může obrátit, asistenční služba pojištěnému vždy poradí, které smluvní zařízení se v jeho blízkosti nachází a rovněž může pojištěného k doktorovi přímo objednat.
Který typ pojištění si sjednat?
Komerční zdravotní pojištění pro cizince se zpravidla nabízí ve svou variantách – pojištění nutné a neodkladné péče (základní zdravotní pojištění) a komplexní zdravotní pojištění. Pro krátkodobé pobyty do 90 dnů postačí pojištění nutné a neodkladné péče, avšak mějte na paměti, že tento typ pojištění pokrývá pouze akutní zdravotní péči. Přesný rozsah každého balíčku je vždy do detailu rozepsán v příslušných pojistných podmínkách vybrané pojišťovny. Stejně tak zde naleznete informaci o výlukách z pojištění, tedy situace, na které se komerční zdravotní pojištění standardně nevztahuje.