Pokud byste rádi zaměstnávali cizince, možná máte obavy z přílišné byrokracie. Od roku 2014 se však postup získání povolení k zaměstnání pro cizí státní příslušníky v ČR zjednodušil. Jak získat zaměstnaneckou kartu a jaké další možnosti postupu pro zajištění práce pro cizince existují?
Pracovní nabídky pro zahraniční pracovníky zkomplikoval koronavirus
Nabídky práce pro cizince jsou v moderní době nedílnou součástí pracovního trhu. Dočasné uzavření hranic z důvodu pandemie koronavirem způsobilo nemalé problémy nejen turistům, ale zejména zaměstnavatelům, kteří poskytují pracovní místa právě pro cizince. Nyní jsou však hranice alespoň částečně otevřené, a tak zahraniční pracovníci opět proudí do republiky. Často však tápou v tom, jak si zařídit pracovní povolení v ČR. V dnešním článku vám pomůžeme se základními kroky.
Odkud cizinec shánějící práci v ČR pochází?
- Pokud budoucí zaměstnanec pochází ze zemí EU, Švýcarska, Norska, Islandu anebo Lichtenštejnska, žádné povolení nepotřebuje. Stejně tak se může v členských státech Evropského hospodářského prostoru bez omezení pohybovat i s rodinou. Občan pocházející z těchto zemí má základní práva stejná jako ostatní obyvatelé státu, ve kterém se nachází.
- Pokud chcete zaměstnat cizince, který v ČR dlouhodobě žije a má zde trvalý pobyt, žádné formuláře nepotřebujete. Cizinec s trvalým pobytem v ČR má stejné postavení jako český občan, může zde tedy bez speciálního povolení i pracovat.
- Jestliže se cizinec narodil v třetí zemi (mimo EHP), bude si muset o povolení k zaměstnání a pobytu zažádat. Obě povolení zahrnuje zaměstnanecká karta vydávaná Ministerstvem vnitra ČR a oproti původním byrokratickým „kolečkům“ s její předchůdkyní (zelenou kartou) se proces značně zrychlil a zjednodušil. Na plastové kartičce jsou uvedené základní údaje o jejím držiteli, kterému umožňuje pobyt delší než 3 měsíce na českém území, a zároveň povolení k předem definovanému zaměstnání. Další víza nebo povolení nejsou potřeba. Zaměstnanecká karta platí 2 roky, ale po podání žádosti je možné její platnost opakovaně prodlužovat.
Jak si zažádat o zaměstnaneckou kartu
O zaměstnaneckou kartu si musí zaměstnanec zažádat alespoň 3 měsíce před plánovaným příjezdem a nástupem do nového zaměstnání v ČR. Lhůta jejího vydání totiž dosahuje maximálně 90 dnů. V pracovní smlouvě, kterou žadatel k žádosti přikládá, musí být uvedena výše mzdy nad základní sazbu minimální měsíční mzdy (v roce 2020 činí 14 600 Kč). Týdenní pracovní doba pak musí zahrnovat minimálně 15 hodin.
Zaměstnavatel musí nejdříve nahlásit volné pracovní místo na Úřadu práce pomocí Hlášenky volného pracovního místa. Po 30 dnech dostane pozice unikátní číslo, které se vyplňuje do žádosti o zaměstnaneckou kartu.
Budoucí zaměstnanec si následně podá žádost o zaměstnaneckou kartu na české ambasádě v jeho zemi, nebo přímo v ČR na Ministerstvu vnitra. K žádosti je nutné dodat potřebné originální dokumenty, nebo jejich notářsky ověřené kopie. Po 60–90 dnech je opodstatněná žádost schválena.
Poté musí zahraniční pracovník na Ministerstvu vnitra ČR odevzdat své biometrické údaje. Pak jej již může zaměstnavatel oficiálně zaměstnat a informovat krajskou pobočku Úřadu práce (formulář Informace o nástupu do zaměstnání). Fyzické vyhotovení zaměstnanecké karty probíhá do 3 týdnů po odevzdání biometrických údajů.
Modrá karta pro vysokoškolsky vzdělané zaměstnance
Pokud chcete obsadit pozici, na které je potřeba pracovník s vysokou kvalifikací, bude si muset cizinec požádat o modrou kartu. Funguje vesměs stejně jako zaměstnanecká, povoluje dlouhodobý pobyt v ČR za účelem výkonu zaměstnání, jen je určena právě pro pozice, které vyžadují vysokoškolsky vzdělané odborníky. Platí maximálně 24 měsíců a pro její vydání je nutné v přiložené pracovní smlouvě garantovat roční příjem ve výši minimálně 1,5násobku průměrné hrubé roční mzdy v ČR (do konce dubna 2021 byla roční částka stanovena na 409 500 Kč). Zároveň musí budoucí zaměstnanec doložit i místo, kde bude po příjezdu ubytován (např. nájemní smlouva).
Pro převedené zaměstnance funguje vnitropodniková karta
Dalším speciálním oprávněním k pobytu i výkonu zaměstnání je karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance. Využívá se, když společnost převede svého zaměstnance z ciziny mimo EHP pro výkon práce na pozici manažera, stážisty či specialisty na území ČR.
Jednodušší nástup do práce na českém území
Pokud máte zájem zaměstnat cizince, musíte jednat s předstihem. Administrativa spojená se schválením pracovního povolení se sice za posledních 6 let značně zjednodušila, stále se však budete muset domluvit s úřady, které mají na vydání rozhodnutí i několikaměsíční lhůty. Pohlídejte si potřebné dokumenty a nezapomeňte ani na pojištění cizinců.