Chystáte se zaměstnat cizince nebo jste naopak do České republiky přijeli za prací? Nezapomeňte si vyřídit zaměstnaneckou kartu, díky které v ČR můžete legálně pobývat i pracovat. Karet povolujících pobyt a práci v tuzemsku cizím státním příslušníkům je však více – jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Zaměstnanecká karta pro pracující ze zahraničí
Plastová zaměstnanecká karta s biometrickými prvky opravňuje svého držitele k dlouhodobému pobytu a předem definované práci v ČR (nad 3 měsíce). Díky kartě nepotřebuje pracovník vízum ani jiná povolení k pobytu. Její platnost je 2 roky, následně však může být její platnost opakovaně prodloužena. Její vydání zabere 60–90 dnů, proto by o ni měl žadatel požádat s dostatečným předstihem.
Spolu s povolením zaměstnání v Česku by si měl každý pracovník ze zahraničí sjednat i pojištění. Díky zdravotnímu pojištění cizinců může i cizí státní příslušník navštívit lékaře preventivně, nejen při akutních obtížích. Pro dlouhodobý pobyt potřebuje komplexní zdravotní pojištění s asistenční službou. Její operátoři dokážou komunikovat v několika jazycích. Nejsnadněji pojištění cizinců sjednáte přes web Yespojištění.cz, kde si můžete nabídky pojišťoven i porovnat a ušetřit na výrazných slevách.
Zaměstnanecká, modrá, nebo karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance?
Občané ostatních zemí si pro práci a pobyt v ČR musí zařídit již zmíněnou zaměstnaneckou či modrou kartu nebo kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance.
Modrá karta má podobný účel jako zaměstnanecká, vystavuje se však pro zaměstnání vyžadující vysokou kvalifikaci (vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání).
Karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance se pak uplatňuje pro výkon zaměstnání v pozici manažera, specialisty nebo stážisty, na kterou byl zahraniční pracovník převeden ze státu mimo EU. Držení karty pak cizince opravňuje k práci i pobytu v ČR nad 3 měsíce.
Občané EU kartu nepotřebují
Speciální kartu k povolení pobytu a práce v ČR potřebují jen cizinci ze států mimo EU či Evropského hospodářského prostoru (EHP) a Švýcarska. Občané EU nejsou v Česku považováni za cizince a speciální povolení k zaměstnání a pobytu nepotřebují. Zaměstnavatel však musí začátek zaměstnání cizího státního příslušníka oznámit na krajské pobočce Úřadu práce, stejně tak musí informovat i při ukončení pracovního poměru.
Jak zažádat o zaměstnaneckou kartu pro pracovníka ze zahraničí?
Pokud cizinec pochází ze země mimo EU, EHP a Švýcarska a chce v ČR pracovat na pozici bez nutné vysoké kvalifikace déle než 3 měsíce, musí zažádat o zaměstnaneckou kartu na zastupitelském úřadě ČR ve svém státě (případně v zemi, kde mu byl vydán cestovní doklad či v ní má dlouhodobý nebo trvalý pobyt). Zažádat lze i přímo v ČR – na pracovišti odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra ČR (seznam zde). V Česku tak mohou o kartu zažádat i cizinci s povolením či vízem k dlouhodobému pobytu na našem území (vydaného za jiným než pracovním účelem). Za žádost o zaměstnaneckou kartu na zastupitelském úřadě cizinec zaplatí 1 000 Kč v místní měně, přímo v Česku pak 1 500 Kč.
Aby podání žádosti i její schválení proběhlo bez průtahů, předem si připravte:
- vyplněnou Žádost o zaměstnaneckou kartu,
- platný cestovní doklad,
- 1 ks aktuální průkazové fotografie 35 × 45 mm,
- doklad o místě ubytování v ČR (nájemní smlouva, kupní smlouva, výpis z katastru nemovitostí apod.),
- pracovní smlouvu, dohodu o provedení práce či pracovní činnosti (či alespoň smlouvu o smlouvě budoucí; pracovní doba musí být minimálně 15 hodin týdně),
- případné další dokumenty opravňující k výkonu profese (řidičský průkaz, oprávnění, diplomy atd.).
Na požádání někdy úředníci požadují i výpis z rejstříku trestů či doklad od lékaře (proti zavlečení infekčního onemocnění). Všechny dokumenty musí být originály či úředně ověřené kopie, které nesmí být starší 180 dní. Po maximálně 90 dnech pak dojde k vydání zaměstnanecké karty, nebo k odůvodněnému zamítnutí.