Zaměstnanecká karta pro cizince je nový typ povolení k dlouhodobému pobytu na území České republiky pro cizince za účelem zaměstnání. Tento typ povolení je určen pro pobyt delší než 3 měsíce.
Zaměstnanecká karta a zelená karta pro cizince
Do roku 2014 mohli cizinci žádat o takzvanou zelenou kartu. Zelená karta pro cizince sloužila k pobytu na území ČR za účelem práce. Od 24.6.2014 byl tento typ povolení zrušen a nahrazen zaměstnaneckou kartou pro cizince, která má za úkol usnadnit získání dlouhodobého pobytu cizincům v ČR.
Chci vědět více o zaměstnanecké kartě pro cizince!
Zaměstnanecká karta nahrazuje dlouhodobé vízum za účelem práce a dlouhodobý pobyt za účelem zaměstnaní. Jde o jednotný typ víza určený pro cizince ze všech států světa.
Kdo může žádat o zaměstnaneckou kartu?
Kromě občanů a rodinných příslušníků EU/EHP a Švýcarska, kteří pracovní vízum nepotřebují, můžou o zaměstnaneckou kartu žádat všichni občané třetích zemí.
Jaký je rozdíl mezi modrou kartou a zaměstnaneckou kartou?
Modrá karta je speciální typ víza určený pro cizince, kteří hodlají v České republice vykonávat takový typ práce, pro který je nutná vysoká kvalifikace a praxe.
Zaměstnanecká karta je z pohledu odborné způsobilosti určena pro všechny bez ohledu na stupeň vzdělání či náročnosti vykonávané práce.
Zaměstnanecká karta pro cizince se váže k určitému pracovnímu místu, na kterou byla vydána. To znamená, že můžete pracovat u zaměstnavatele na takové pracovní pozici, pro kterou byl udělen souhlas Odboru azylové a migrační politiky.
V České republice existují dva druhy zaměstnanecké karty
- Zaměstnanecká karta, která Vás opravňuje k pobytu na území České republiky a k zaměstnání neboli takzvaná duální zaměstnanecká karta
NEBO
- Zaměstnanecká karta, která Vás opravňuje pouze k pobytu na území ČR
Kde můžu podat žádost o zaměstnaneckou kartu?
Žádost o zaměstnaneckou kartu můžete podat ve Vaší zemi nebo na pracovišti Ministerstva vnitra. V případě, že jste na území České republiky na základě uděleného víza k pobytu nad devadesát dnů nebo na základě dlouhodobého pobytu za jiným účelem.
Žádost o zaměstnaneckou kartu pro cizince – nutné dokumenty
- vyplněnou žádost (Formulář ke stažení v ČJ a AJ | Formulář ke stažení v ČJ a RU)
- cestovní doklad – pas
- doklad o zajištění ubytování (nájemní smlouva nebo potvrzení o ubytování)
- dvě fotografie
- doklad o cestovním zdravotním pojištění cizinců (doložíte až před vyznačením víza k pobytu nad 90 dní za účelem převzetí zaměstnanecké karty na dobu od Vašeho vstupu na území ČR do doby, než budete zaměstnáni.
na požádání jste povinni předložit:
- doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů z Vaší země
- doklad o uznání Vašeho zahraničního vzdělání příslušným orgánem ČR – nostrifikace diplomu
- lékařskou zprávu, že netrpíte závažnou nemocí
- všechny dokumenty nesmí být starší než 180 dnů
Na jak dlouho se zaměstnanecká karta vydává?
Zaměstnanecká karta se vydává maximálně na dobu dvou let. Tato doba se však odvíjí podle toho na jak dlouho uzavřete v České republice pracovní smlouvu s Vaším zaměstnavatelem.
Prodloužení zaměstnanecké karty
Podat žádost o prodloužení zaměstnanecké karty musíte nejpozději do 14 dní před uplynutím platnosti.
Co když budu chtít změnit zaměstnání, na které mám udělenou zaměstnaneckou kartu?
Pokud budete chtít změnit zaměstnání v průběhu pobytu v rámci zaměstnanecké karty, budete potřebovat:
U duální zaměstnanecké karty:
- Starou pracovní smlouvu
- Novou pracovní smlouvu se zaměstnavatelem, ke kterému chcete přejít
- Souhlas od Ministerstva vnitra
U neduální zaměstnanecké karty
V případě, že máte takzvaný volný vstup na trh práce, jste povinni ohlásit změnu práce do tří pracovních dní.
Pokud potřebujete získat povolení k zaměstnání, musíte o změnu požádat příslušnou pobočku Úřadu práce dle Vašeho bydliště.